Vi – de tre gamle menn – har aldri rodd fisket på yttersida. Aldri trukket garn i
Lofoten eller snurrevad på Finnmarkskysten. Aldri levert nytrukket torsk i
Kamøyvær.
Vårt forhold
til fiskeriene består av frossenfisk (pakket i Kina) – fiskepudding og nydelig
ferskfisk direkte fra fiskeren eller hos Dragøy på Jekta. Litt selv fangst har
det blitt på solvarme sommerdager langsmed land.
Så hvorfor bryr
vi oss? Nei – vi har vært på Ølhallen og blitt fortalt at 7 av 10 fisk fanget
av norske fartøy går ut av landet. Det skaper 20 000 arbeidsplasser
utenfor Norge. Ja – men sier en av oss gamle: den fisken tilhører jo fellesskapet. Da setter den gamle mannen
sine øyne i oss – fulle av sjøvann og øl - og sier: ja – det var den gang det. Ikke rart vi lurer på forvaltninga av
vår største fornybare ressurs.
En av oss er født og oppvokst i Vardø på 50-60 tallet. Vi to andre reiste rundt i Troms og Finnmark i jobbsammenheng. Vi kom til levende kystsamfunn – butikker – store ungeflokker – velstand og stolthet. De rodde i fjorden – langs kysten. Brukte redskaper som ikke tømte neste års høsting av havets rikdom. Leverte førsteklasses vare.
Tror ikke de visste hva ordet kvoter innebar. De høstet av et overskudd som alle gjør som har skjønt mer enn kapitalmakta gjør. De bor kanskje i Berlevåg og vet at samfunnet rundt dem er avhengig av det de gjør. Vakkert - spør du oss – de tre gamle menn.Men så kommer “
The fishy cowboys “ fra Møre med regjeringa i ryggen. Røkke red frem over havet – nedla Findus i
Hammerfest – utarma kysten og Havøysund. Vardø så fisken gli forbi til dype
lommer på Møre. De hadde kai – de hadde topp moderne fiskemottak. Men nei –
kystfolket var satt på sidelinja av kapitalkreftene. Må ha vært bra rart å se
fullasta trålere med frossen fisk (sekunda vare) seile forbi. Frekkhetens
nådegave. Tenk å seile forbi Vardø – Berlevåg – Havøysund – Hammerfest for å
levere til de 2 store frysesentralene i Norge. Tromsø og Gardemoen. På tur til
Kina mens sløyeknivene ruster i nord.
Den hvite mann lurte indianerne med speil og glasskuler. Røkke kom med en stresskoffert full av penger. Og kystfolket – de som var nerven i landsdelen ble rike – men de solgte arvesølvet. Mye penger er bra fint – men hva så? Husøy og Senjahopen skjønte det - og ser på morgendagen med smil i munnvikene.
Norges
Kystfiskarlag ser at Riksrevisjonen sin rapport gir en reell beskrivelse av
utviklingen i næringa i perioden, både når det gjelder konsekvenser av ført
politikk og forvaltningspraksis.
Rapporten
underbygger vår oppfatning av at ensidig hensyn til økt lønnsomhet i
flåteleddet har svekket og utarmet mange lokalsamfunn, og ført til en mindre
variert fiskeflåte med betydelig færre og større fartøy, særlig i lukka
fiskeri. Vi har forelagt myndighetene vår bekymring og har flere ganger spilt
inn problemstillinger ift. uheldig utvikling, men opplever ikke å ha fått gehør
for det i byråkratiet. Vi opplever at direktorat og departement gjennom
dispensasjoner i praksis har drevet aktiv politikkstyring som i ettertid viser
seg å binde politikere, noe som er en fryktelig uheldig utvikling
Hensikten med
strukturering var å bygge ned overkapasitet i flåteleddet, men i stedet har vi
vært vitne til en betydelig kapasitetsoppbygging gjennom større fartøy med
store strukturkvoter. Utviklingen har visket ut skillet mellom kyst- og
havfiskeflåte, og gitt en ny havgående flåte som i dag fisker på kystflåtens
ressursgrunnlag. Det skaper legitimitetsutfordringer for gjeldende
ressursfordeling mellom gruppene og utfordrer dagens definisjon av begrepet
kystflåte.
Det ser vi i praksis når de største kystkvotefartøyene på over 50 meter utkonkurrerer fiskebåter på under 10 meter på de kystnære fiskefeltene gjennom overlegen fangstkapasitet. Dette begrenser den minste flåten sin ressurstilgang, og kvotene refordeles til større fartøy. Norges Kystfiskarlag har flere ganger foreslått en kvotebytteordning fremfor refordeling for å få en mer balansert fordeling.
Riksrevisjonens
funn må brukes til å rette opp de utilsiktede konsekvensene av politikken, slik
at reguleringene følger sentrale fiskeripolitiske prinsipp og målsetninger.
Uheldig
forvaltningspraksis.
Det er
problematisk at fiskerinæringa har vært styrt av et dispensasjonsregime, hvor endringer
blir til gjennom dispensasjoner som igjen blir omgjort til praksis, og deretter
innbakes i forskrifter. Byråkratiet driver på denne måten aktiv
politikkstyring, noe som er svært betenkelig. Riksrevisjonens kritikk må derfor
medføre endringer, både når det gjelder kvotepolitikk og forvaltningspraksis.
Myndighetene kan ikke fortsette med å vedta endringer i kvotesystemet uten å
vurdere samfunnsmessige konsekvenser. I tillegg til å utrede hvilke
konsekvenser endringene får for fiskeflåten, må det dermed også utredes hvilke
konsekvenser man får på landsiden. Før det gjøres større endringer i
kvotesystemet, må det være et opplagt krav at myndighetene utreder og vurderer
hva endringene betyr for landingsmønster, sysselsetting og verdiskaping i
kystsamfunn. Fiskerimyndighetene kan ikke fortsette å ignorere Havressurslovens
§1.
Finnmarksmodellen
har blitt endret.
Finnmarksmodellen
var opprettet for å ha en differensiert flåte med en fast andel av totalkvoten
for hver fartøylengdegruppe, men etter åpning for å flytte kvoter fra mindre
fartøy til større fartøy har modellen isteden etter hvert blitt et skille som
skaper differensiert kvotestørrelse - hjemmelslengdegruppe. Det som ble gjort i
behandlingen av kvotemeldingen var å vedta en permanent flytting av kvantum fra
mindre båter og oppover i hele systemet etter dagens faktiske fartøylengde.
Resultatet er at såkalt «stor kyst» besitter nærmere 50 prosent av kystflåten
sine kvoter, og fiskes av fartøy som etter vårt syn er havgående flåte. På
denne måten er Finnmarksmodellen blitt utradert. Store kvoteandeler er flyttet
fra sin opprinnelige gruppe til større fartøy.
Kystfiskarlaget mener at man må
ta et steg tilbake og få refordelt ressursene slik som de skal fordeles for å
opprettholde en variert flåtestruktur med lokale ringvirkninger.
Håndtering av
strukturkvoter et viktig virkemiddel.
Riksrevisjonens
funn må brukes til å rette opp de utilsiktede konsekvensene av politikken, slik
at reguleringene følger sentrale fiskeripolitiske prinsipp og målsetninger.
Vi har hatt to
former for struktur i fiskeflåten for å øke lønnsomheten i flåteleddet,
pengebasert struktur og strukturkvoter. Det felles prinsippet har vært at et
fiskefartøy med kvote skal ut av fiske og fiskerettigheten tilbakeføres
samfunnet. Så har man da enten fått penger fra strukturfond som alle fiskere
har måttet betale til, eller fått ekstra kvote for en periode på noen år som
betaling for en fiskerettighet.
Strukturkvote er altså en tidsbegrenset næringsbetaling for å gi fra seg en fiskerettighet. Tidsbegrensninga gjør at verdien på fiskerettigheten som oppgis til fordel for strukturkvoter kan avskrives skattemessig. Samfunnet er på denne måten med på å betale for struktureringa, og staten kan i praksis, om det er politisk vilje, omfordele dette kvantum for å gjenopprette en balansert fordeling av ressursene. Finnmarksmodellen som var en omforent fordeling mellom flåtegruppene på datidens premisser, er i dag totalt utvasket på bekostning av de minste fartøyene.
Vi mener at det
viktigste grepet for å rydde opp er riktig håndtering av strukturkvoter og
strukturgevinst når tidsbegrensninga utløper. Betydelige kvoteandeler vil bli
omfordelt innad i flåten, og myndighetene sin håndtering av det spørsmålet vil
være helt avgjørende for å opprettholde en differensiert og fiskereid
kystflåte. Det påvirker landindustrien sin tilgang til råstoff og kystsamfunn
sin mulighet til å ha fiskeri som en betydningsfull næringsvei i årene som
kommer.
Distriktspolitisk fordeling av strukturkvotekvantum er ei absolutt forutsetning for å sikre hele kysten forutsigbare rammer. Å la strukturkvotene følge fartøy til ny lengdegruppe og bli fordelt kun internt i de gruppene ved tidsbegrensningens utløp mener vi er et brudd på de inngåtte strukturavtalene, men også svært uheldig sett i lys av det Riksrevisjonen påpeker.
Rekkefølgen
avgjørende.
Etter at
hjemfall og fordeling av strukturkvote er gjennomført kan overgang fra
hjemmelslengde til faktisk lengde tre i kraft og avvikling av samfiske ordninga
skje.
Vi mener det er
bra at gruppen under 11 meter ikke skal gis adgang til strukturkvoteordning og
at samfiske ordningen på sikt skal avvikles. Det er etter vårt syn en viktig
forutsetning for framtidig rekruttering til fjord- og kystfiske.
For at den
denne flåtegruppen skal ha tilstrekkelig driftsgrunnlag inntil hjemfall og
omfordeling av strukturkvoteandeler er et faktum, må det for å få samfiske
stilles krav om aktivitet utover torskefisket og at det er mannskap på båtene,
og ikke et enmannsfiske.
Vi mener at
kystfiskeflåten over 28 meter må regnes som havfiskeflåte i
reguleringssammenheng og avregnes havfiskeflåten sine kvoter. Vi trenger en
eierskapsbegrensning for å motvirke ytterligere konsentrasjon av
kvoterettigheter og beholde en fortsatt fiskereid flåte.
Kilde: norgeskystfiskarlag.no
Deltakere: Terje
Jonny
Alf Den tredje mann.