“ Har du fyr – har du
løkter langs di lei ?” ( Visetekst av Ola Bremnes )
Vi – de tre gamle menn – har aldri seilt
langs Norskekysten værharde kyst. Vi har seilt på livets hav i storm og i
stilla. På det havet finnes ingen fyrlykter med en trygg grønn sektor. Det har
medført grunnstøtinger i forhold til kvinner og feilnavigeringer så vi aldri
kom fram dit vi hadde tenkt oss. Brottsjøer av regninger i postkassa og lumske
fallvinder fra familie og venner. Utrolig nok har skroget holdt – så nå seiler
vi innaskjærs med en 6 hk Bolinder i 4 knops fart.
Fyrlykter på livets hav trengs, både innvortes, i veikryss og langs vår langstrakte kyst. Det første fyret i verden ble satt opp ca 800 f.kr i Middelhavet ved innseilingen til Karthago. Ellers er jo også fyret ved innseilingen til Alexandria i Egypt kjent. Det var ca 250 m høyt!
Første gangen
vi hører om et konkret sjømerke i Norge, er helt tilbake i sagatiden. I 869
bygde Floke en varde, som senere er kjent som Ryvarden. Sikrere kilder om
sjømerking finner vi først på 1600-tallet.
Det første fyret som ble etablert i Norge var Lindesnes fyr i 1655, og det siste
bemannede fyret som ble opprettet var Anda fyr, som ble ferdigstilt i 1932. I
1841 fikk Norge sitt eget fyrvesen, og det ble skilt ut som et eget direktorat:
Fyrdirektoratet. Etter at stein lenge hadde dominert som byggemateriale, stod
det første støpejernstårnet ferdig på Egerøy i 1854. Senere ble sement og
betong tatt i bruk, og mer robust materiale førte til at man kunne bygge
fyranlegg på mer utsatte og værharde steder. Kvaliteten på fyrbelysningen ble
stadig forbedret. I 1897 kunne det første elektriske fyret tennes på Ryvingen
fyrstasjon. I 1883 var gassoljebrenneren en realitet, og dermed var det mulig å
oppføre mange fyrlykter uten fast tilsyn.
Mot slutten av 1800-tallet utbedret Havnevesenet en rekke mindre fiskerihavner i Finnmark. Slettnes fyr utenfor Gamvik ble oppført i perioden 1902 til 1905 og satt i drift 15. september 1905. Det hadde da i lang tid vært reist krav om at det måtte komme et fyr her. Havet er langgrunt, og kombinert med sterk strøm og hyppige uvær gjorde dette at leia forbi Slettnes var fryktet blant de sjøfarende. Vardø fyr er norges østligste fyrstasjon, og den ble i første omgang bygget som et enkelt familiefyr. Den ble opprettet som innseilingsfyr i 1896, automatisert i 1987 og avbemannet i 1991.
Siden de norske
fyrtårnets er plassert på utsatte steder langs kysten medførte det store
utfordringer til både utstyr og mannskap. For eksempel Fugløykalven fyr hadde
20 km sjøvei til nærmeste nabo. Mannskapet provianterte for hele sesongen fra
august til mai, været på denne og andre isolerte fyr til tider såpas heftig at
å dra på besøk til andre ikke var mulig. Isolasjonen stilte store krav til
mannskapet. Ved et fyr ble det satt ut kaniner for å få tilgang på fersk kjøtt!
Men kaninene er livlige skapninger. Det
tok helt av så de måtte gjøre slutt på eksperimentet.
Mange fyr
krevde at fyrmesteren var gift og gjerne hadde barn. Driften var tryggere når
det var en kone som kunne delta i driften og ta ansvar når han f.eks var syk. Noen
lønn for konen kom imidlertid ikke på tale. Vel vel, fyrene ble jo avBEMANNET …….
Fyrenes beliggenhet ytterst langs kysten hadde en viktig funksjon for Forsvaret under den kalde krigen. De ble utstyrt med radar og betjeningen lært opp i rapportering av mistenkelig trafikk. De hadde direkte linje til Forsvaret. (Dette var faktisk oppe som et moment Mot avbemanning av fyrene.) Fyrene drev også med meteorologisk observasjoner og var også involvert i redningsaksjoner.
I dag er fyrene
automatisert og uten fast betjening. Men
mange av fyrene blir i dag brukt til overnatting for reisende.
Da har de
kanskje funnet løkta langs si lei??
Jonny
Alf Den tredje mann
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar