Vi to fra Finnmark er vokst opp med hvalkjøtt til middag, og synes det er vel så godt som koteletter fra Prix og Rema 1000. Vår mann fra Oslo er ikke fullt så entusiastisk, men har etter mange år nord for Sinsenkrysset akseptert at også hvalkjøtt er godt mat!
Hvordan er det
så med hvalens vei til våre fat? Vi har jo lest at Green Peace og andre ikke
liker at vi nordmenn og (av alle) japanerne jakter på hvalen:
Hvalfangst har
vært drevet langs norskekysten av norske fangstfolk i århundrer. Vågehvalfangst
langs norskekysten nevnes i skriftlige kilder allerede på 800-tallet, fangst
med harpun var vanlig på 1200-tallet. I
løpet av 1600-tallet ble arktiske ressurser for første gang utnyttet i stor
skala av europeere med nederlendere og engelskmenn i spissen.
I 1596 oppdaget nederlenderne Spitsbergen og i 1611 sendte engelskmennene den første hvalfangstekspedisjonen dit. I 1612 fulgte nederlandske og andre hvalfangere etter. Danmark-Norge var blant dem som skaffet seg fangstplasser på Spitsbergen, som staten hevdet hørte til det norske riket som en del av Grønland.
Fra midten av
1600-tallet foregikk det en endring i selve fangstmetoden. I den arktiske
hvalfangstens begynnelse var fangsten landbasert. Selve jakten ble gjort fra
små, åpne båter. Idet en hval ble sett ble båtene satt på sjøen og rodd ut til
hvalen. Harpunen ble kastet for hånd mot hvalen. Når harpunen satt fast satte
gjerne hvalen opp farten, og båten ble da trukket etter hvalen en god stund til
den var utmattet. Det måtte vært en spennende ferd! Det hendte at hvalen gjorde motstand (!) og
hele jaktlaget havnet i sjøen. I iskald sjø var i det ikke noen spøk. Så ble den
drept med en lanse.
Hvalen ble så
trukket til en stasjon på kysten, hvor den ble kuttet opp og kokt til olje,
resten ble ikke brukt de første tiårene hvalfangsten foregikk. En morsom detalj
er at bardene på bardevalen ble blant annet brukt til spiler i paraplyer og
ikke minst, til å lage elegante korsett til damene!
Utover mot
slutten av 1600-tallet ble fangststasjonene på land likevel forlatt. Tranen ble som oftest kokt ut i skipenes
hjemmehavn. I siste halvdel av 1800-tallet var det hvalfangst i Nord-Norge som
gjaldt. Ny teknologi som granatharpun og bedre skip bidro til vekst i næringen.
Det var Svend Foyn som revolusjonerte hvalfangsten med granatharpunen som
drepte hvalen momentant. Hvalfangsten ble plutselig både mer human og effektiv
og mindre farlig for hvalfangerne.
I 1870- årene
startet den industrielle hvalfangsten utenfor Finnmark. Kapitalsterke grupper
sørfra, med Svend Foyn fra i spissen, bygde opp flere hvalfangsstasjoner langs
finnmarkskysten.
I 1868 fanget
Foyn 30 hval og han må ha følt seg trygg på at hvalfangsten ville gi gevinst.
Han bestilte da nok en hvalbåt og fanget året etter med begge, men fikk kun 17
hval. Bestanden av blåhval i Varangerfjorden var imidlertid slik at han kunne
velge seg ut de største og mest verdifulle, og i 1876 stilte han opp med en
tredje fangstbåt. Da tyske interesser truet virksomheten hans i 1872, fikk han
ved myndighetenes hjelp ti års enerett til å drive moderne hvalfangst i Norge.
En av de som satset under hvalfangereventyret i Finnmark var Sandefjordrederen Albert Grøn. Han hadde i 1883 stiftet hvalfangstselskapet «Skjold og Værge» som var i drift ved Kobbholmfjorden rett ved Grense Jakobselv, der hadde de mottaksstasjon med trankokeri og to fangstskip som het «Skjold» og «Værge». Grøn førte selv «Skjold» og var driftsbestyrer i selskapet i noen år.
I 1885 var han
med å stifte hvalfangstselskapet «Bukten» som hadde base med trankokeri i
bukten ved Bussesundet ved Svartnes i Vardø kommune. Derfra drev
«Bukten-selskabet» hvalfangst med fangstskipet «Glimt». Men skipet forliste i
mai samme år ved en krutteksplosjon utenfor kysten av Murmansk, alle ble
reddet, men kaptein Larsen ble sterkt forbrent.
Hvalstasjonen i
Mehamn fikk Svend Foyn bygget i 1884/85, og den ble tatt i bruk på vårparten av
1885. Dette var i perioden etter at Foyns hvalmonopol ble opphevet i 1883, så
Foyn hadde nå fått konkurranse fra en rekke andre hvalfangstselskaper.
Hvalfangststasjonen i Mehamn ble etter Foyns død i 1894 drevet av Foyns
selskap, men i 1899 ble hvalstasjonen solgt til et selskap som het Tanen.
Hvalfangststasjonen lå like nedenfor det som er Johannes Nilsen Handleri i dag,
men det er ingenting igjen av hvalstasjonen der.
Svend Foyn kapellet var det første Guds hus som ble bygget i Mehamn. Dette var
opprinnelig et bedehus, som sto ferdig i 1887. Svend Foyn fikk allerede i ung
alder en sterk Gudstro, og derfor synes han nok det var viktig med et kristent
tilbud for fiskerne og sine arbeidere i Mehamn. Svend Foyn ledet selv møter for
fiskerne i kapellet. Svend Foyns enke ga i 1898 eiendomsretten til bedehuset
til Mehamn krets. Bedehuset ble i senere tid ombygget til kapellkirke. Denne
kapellkirken ble vigslet i 1931.
På Storholmen i
Båtsfjord ble det bygget en hvalfangststasjon i 1884/85. I 1881 bygde man opp
en hvalfangststasjon også på Magerøya. Det var hvalfangere fra Vestfold som
ville prøve seg her nord. Selskapet som bygde opp hvalfangststasjonen i
Tufjord, var hjemmehørende i Tønsberg, og begynte med en hvalbåt i 1881. Den
het Nordcap, og fikk skutt atten hvaler det første året og produksjonen kom i
gang. Rester etter disse hvalstasjonene finner man blant annet i Tufjord.
Rester av en steinkirke og jerngrytene som ble brukt til å koke ut hvaloljen
ligger fortsatt i fjæra. Fascinerende.
Ifølge de
offisielle tallene ble det i løpet av de førti årene fangsten varte fanget
nesten 18 000 hval. Foyn anla landstasjon i Vadsø for opparbeiding av hvalene
og produksjon av olje og guano. Foyns anlegg krevde ca. 23 årsverk og
sysselsatte iblant opptil 18 dagleiere i tillegg.
Hans trankokeri
leverte 1500 tønner tran i 1870, ti ganger så mye som de syv eldre
trankokeriene til sammen. Femten år senere lå det over tjue slike landstasjoner
langs kysten av Nord-Troms, Finnmark og Murmansk. Eventyret nådde nye høyder på 1880-tallet, da
var det over 20 selskaper som drev hvalfangst med hele 34 hvalfangstskip i
Finnmark. Det var hele 6 hvalfangststasjoner bare på landsiden ved Bussesundet
i Vardø på 1880-tallet.
Fangsten var så stor at bestanden ble kraftig redusert. Dette reagerte fiskerne på. De var av den oppfatning at det var hvalen som jaget torsken inn mot kysten. Når det da ble flere uår på rad i fiskeriene utenfor Finnmark var det opplagt for fiskerne av det var hvalfangsten som var årsaken. Da nyttet det ikke at hvalfangerne og datidens marinbiologer hevdet at hvalfangsten ikke var skadelig. Ja, saken var så viktig at den til og med ble drøftet i Stortinget. Fiskerne krevde at hvalfangsten ble stanset! Etter at Stortinget i 1903 utsatte behandlingen av saken fikk fiskerne nok! Den 2. juni 1903 ble stasjonen i Mehamn grundig ødelagt. Man antar at mellom 700 og 1500 menn deltok i opprøret. Flere andre stasjoner var også truet av ødelegging. Militære styrker ble sendt ut for å gjenopprette lov og orden. Hvalfredning ble vedtatt året etter!
Rundt 1900 drev
Norge hvalfangst verden over. På begynnelsen av 1900-tallet ble Vestfold og
spesielt Sandefjord verdens hvalfangstmetropol.
For Finnmarks
vedkommende ble det stans i hvalfangsten i 1904. Hva var igjen etter all denne
verdiskapningen i Finnmark? Lite! At
hvalfangsten bidro til utbyggingen av helsevesenet i Finnmark kunne aldri bli
mer enn et plaster på såret. Hoveddelen av hvalfangernes eventyrlige profitt
forsvant uansett sydover. Vi var
fortsatt leilendinger og sto tafatt å så på at råstoffet i vår landsdel ble
eksportert sørover hvor rikdommen ekspanderte.
Ikke rart skipsreder skips reder Anders Jahre kunne spandere rådhuset
til Sandefjord kommune. Riktignok kom de
pengene blant annet fra hvalfangst i Sørishavet, men det er annen historie.
Her i Tromsø,
er Skjelnan er kjent for hvalfangststasjon som var i drift her i perioden 1947
- 1971. Dette var da verdens nordligste landbaserte hvalstasjon og kokeri. I
hovedsak var det vågehval som ble mottatt her, men også en del større hvaler
som finnhval og spermhval ble levert. Vågehval er hvalarten det har vært drevet
fangst av også senere. Hvalene var i hovedsak fanget i havet utafor Tromsø i
perioden april - oktober. På det meste var opp mot 80 personer sysselsatt i
døgnkontinuerlige skift for å ta imot hval, og det ble produsert hvalolje i
store mengder i tillegg til hvalkjøtt. Hvalstasjonen var også et populært
turistmål både for fastboende og tilreisende turister, og var i mange år
Tromsøs absolutt største turistattraksjon. Til de besøkende ble det solgt
suvenirer som barder, små flasker med hvalolje og lignende.
Heldigvis er
det ikke helt slutt på hvalfangsten i Norge. Vi driver såkalt forsøksfangst
hvert år i Nordland, så vi kan i perioder av året fortsatt kose med en fersk
hvalbiff. Helst med løk!
På nettet fant vi utallige artikler om hvalfangst i nord – mest i Finnmark. Vitenskapelige og vel dokumentert. Så til slutt kommer det noen små drypp om hvalfangsten i Finnmark.
- Sven
Foyn fra Tønsberg. Må ha vært en merkelig mann. Full av ønske om å bli rik og
med en gudstro langt over middels. Han så på seg selv som guds forlengede arm.
Hvalene hørte ikke hjemme i skapelsesberetningen - så han gjorde så godt han
kunne med å ta livet av så mange som mulig.
- Sjøsamene
ble skattlagt på slutten av 800-tallet av kong Alfred i England. Han ville ha
tauverk av sel og hvalskinn. I Altafjorden er det funnet hvalharpuner som er
2000 år gamle.
- Straffanger
i England og Norge kunne bli frigitt sin straff ved å bli med på hvalfangst.
Noen engelske fanger ble tatt med til Spitsbergen til et hvalkokeri – men
valgte å bli med tilbake til fengsel.
- De
som jobba på dekk med å flense hvalen måtte ha pigger under skoene. Så glatt at
de kunne bli skylt på havet uten.
Vi
– “ de tre gamle menn “ forundrer oss
over to ting.
-
Hvorfor
har ikke dette ranet av Finnmark fått mer oppmerksomhet?
-
Hvorfor
er det ikke skrevet en roman om hvalfangsten i Finnmark?
Deltakere:
Terje
Jonny
Alf Den tredje mann