Vi tre sitter
igjen etter julefeiringen og gjør opp status. Utover fremgang (?) i kg etter
god mat osv. begynner vi å dvele ved postgangen. En av oss sendte et brev til
Oslo den 14/12 og fikk fra slekta høre at det kom frem først 4/1, dvs etter 17
dager. Akk ja sier en av de andre at postgangen i dag er ikke som før. Og så
var diskusjonen i gang. Hvordan var det før, og hvor langt tilbake er
"før"?
Vel, Posten Norge ble opprettet under
dansketiden i januar 1647. I starten var
posten en privat bedrift, som drev med kongelig privilegium. Det var de
sentrale byene i Sør-Norge som først fikk postforbindelse, og alle rutene hadde
utgangspunkt i Christiania.
Postombæringen var organisert etter stafettprinsippet med postbønder som
tok seg av frakten mot visse privilegier som fritak fra skatt, innkvartering og
militærtjeneste. Å drive postvesen i Norge må ha vært lønnsomt, for fra 1752
ble det norske postvesens overskudd anvendt til Frederiks Hospital i København!
Vi har grunn til å tro at dette opphørte da vi gikk ut av unionen!
Posten ble drevet etter kongelig privlegium av nederlenderen H. Morian. Kongelige privileger er ikke alltid langvarige, og allerede i 1685 ble privilegiet overdratt til Ulrik Christian Gyldenløve. Men i 1719 var det slutt for han også og postvesenet ble underlagt det kongelige Generalpostamtet. Portoen, som vi er mere opptatt av enn hvem som bringer pakker og brev frem, utgjorde til å begynne med 10 skilling for et brev fra Oslo til Trondheim. Fra Trondheim til Tromsø 18 skilling og til Finnmark hele 24 skilling.
Dyrt da også å bo langt fra "sentrale
strøk". Det ble tidlig innført
regler om at på postkontorene skulle dere være orden og ro, det var en
høytidelig sak å sende og hente post. Men dersom man ikke kunne oppføre seg
hadde poståpneren stor myndighet. I en Forordning fra 1694 går det klart frem:
«Skulde nogen
understaae sig paa Post-Husene at giøre nogen Allarm med Buldren, Skieldsord
eller Oprør, da maae Postmesterne have Myndighed til at lade samme Personer strax
anholde og arrestere, hvilke siden andre saadanne til Exempel skal blive
straffede efter Sagens Leilighed.»
Postgangen ble
langsom og upålitelig både på grunn av naturens hindringer, og fordi
postbøndene kunne være på fiske langt hjemmefra. Da kunne posten bli liggende,
kan hende i ukesvis. Posten mellom
København og Vardøhus kunne ta et halvt år vinterstid og noen måneder kortere
om sommeren.
I 1663 ble det så tatt initiativ til postgang på Nordlandenes amt (idag Nordland og Troms) og (idag Finnmark fylke) uten at det ser ut til å ha blitt regelmessig drift. Nordlandenes amt kom i en mellomstilling, og vanskeligst ble å få til regelmessig postgang til Vardøhus Amt. Til det var både fremkommelighet i amtet og dets tilgjengelighet for problematisk for sentralmyndighetene. Derfor ble det lenge ikke aktuell den gangen politikk å forlenge postruten inn i Vardøhus amt. I 1760 overtok Generalpostamtet i København postførselen i Norge, og sørget for 3-4 årlige postombæringer i Nord-Norge.
Postgangen til
Nord Norge var av stor betydning politisk fordi landsdelen lenge hadde vært
politisk omstridt. Sverige, som ønsket adgang til hav, hadde prøvd seg med en
form for anneksjonspolitikk, men Kalmarkrigen hadde resultert i at områdene i
nord til og med Vardøhus Amt, ble anerkjent som del av Danmark-Norge. På
østsiden av Varangerfjorden kom russisk territorium, men Danmark/Norge hadde
heller ikke den gang hatt konflikter med Russland i nord. Det var naturligvis
viktig for kongen å ha administrativ og politisk forbindelse med landsdelen for
å kunne håndheve makten både innad i landsdelen og mot omverden. Kongen
(fortsatt i København) etablerte som handelssteder, dvs byer Vardø og
Hammerfest i 1789 og Tromsø i 1794, og alle hadde naturligvis behov for kontakt
med omverden. (Konkurrenter til Tromsø var Gibostad samt Gausvik og øya Kjøtta.
På dette tidspunktet bodde det ca. 80 mennesker i Tromsø.
Postforsendelse hadde før Postverket fikk etablert postgang på Nord-Norge, måttet foregå som tilfeldig transport med jekter på vei sydover til for eksempel Bergen eller på vei nordover fra Bergen (leilighetstransport).
At det ikke
alltid var enkelt å bringe posten frem i vår nordligste landsdel fremgår pga av
fare for ulv ble postbærerne ble utstyrt med flintbørser og senere
pistoler. Andre utforinger, mest med
tanke på dagens utfordringer med Coronaen var tiltak som måtte settes i verk
under en periode med kolerasmitte på 1800 tallet. Brev som kom fra smittede eller mistenkte
steder, før viderebefordring, skulle gjennomstikkes på flere steder med syl,
fuktes med eddik og deretter, stilt på kant i en sil, røykes i seks minutter
over et fat.
Den trege
postgangen i landets nordligste landsdel var lenge et stort problem. Men
uventet fikk vi hjelp fra planeten Venus. 3. juni 1769 var det nemlig en
Venus-passasje som også førte til bedret postgang i Finnmark. Kongen inviterte
en østerriksk astronom til å observere passasjen fra Vardøhus. Postmesteren
fikk i oppdrag å yte astronomen assistanse i form av en utvidet postgang, og
tilrettela for hele 8 årlige postavganger mot 4 ganger til da.
Et stort fremskritt var det også da det fra
1798 ble opprettet en vinterpostrute mellom Alta og Torneå i Finland for å bli
koblet til det svenske postverkets rute mellom Helsingør og Torneå. Posten
brukte bare 12 dager på ruten gjennom Sverige. Dermed skulle for eksempel et
firma i Hammerfest kunne vente svar på et brev til København på et par måneder
mot kanskje inntil et halvt år med postgang langs den ordinære kystruten.
Transittposten var så mye raskere enn den ordinære ruten at det lønte seg for
folk å benytte den for post mellom Nord- og Syd-Norge. Tilsvarende var det
opprettet postførsel mellom Haparanda og Karesuando som ble utført av svenske
«postbønder».
Ruten fra Karesuando til Tromsø gikk via Signaldalen til
Nordkjosbotn. Fra Haparanda til Karesuando ble posten ført med hest, mens
svenske samer førte posten videre fra Karesuando over fjellet med rein. Etter
planen skulle de svenske postførerne ha ført posten helt frem til Tromsdalen,
men de nektet å gå lenger enn til Nordkjosbotn, da det var «knapt med reinmose
til reinen lenger inn i fjorden». Fra Nordkjosbotn ble posten sendt videre til
Tromsø med båt. Når posten ankom Tromsø, gikk en mann rundt i gatene og ropte:
«Fjellposten er kommen, fjellposten er kommen!»
Vi skal vel ikke glemme at det i unionstiden (Da vi var i union med Danmark) i Nordlandenes amt fantes praktisk talt ikke veier, unntatt over eider o.l. og i Vardøhus Amt var i tillegg utfordringene fylkets størrelse som var like stor som Danmark. Her bodde i 1801 bare 8000 mennesker!
Selv om det skjedde forbedringer i postruten i unionstiden, lå ytelsene tilbake for forholdene i de andre postrutene. I de historiske dagene i 1814 skulle representanter fra hele Norge møtes på Eidsvoll. Det kom ingen representanter fra Nord-Norge fordi postgangen var så langsom at det ikke ble mulig å avholde lokale valg i tide. Det kom heller ingen representanter til det etterfølgende overordentlige Storting høsten 1814.
Og vi klager
over at posten kommer kun annen hver dag! I 1804 var utviklingen kommet så
langt at postgangen gjennom Nordland og Troms ble økte til hver tredje uke. For
Vardøhus ble ikke frekvensen utvidet til hver tredje uke før i 1813. Det var imidlertid fortsatt langt igjen til
forholdene sørpå med ukentlig post. Et brev mellom Hammerfest og København
kunne ta tre måneder. Nord-Norge hadde fortsatt vesentlig dårligere
postbetingelser enn resten av landet.
Det meste av postgangen foregikk fortsatt langs skipsleden med båt, men
med fjorder som skar seg langt inn i landet, ble landverts postfremføring over
eid eller over øyer og halvøyer en løsning i praksis.
En nødtørftig
sammenhengende veiforbindelse mellom Trondhjem og Vardøhus ble først etablert
under den andre verdenskrigen (1941).
Ja, etter å ha
gått litt på kryss og tvers gjennom deler av postens historie her nord innser
vi at utviklingen på godt og vondt alltid har sørget for at posten kommer frem
- og haster det med et brev kan vi jo bare sende en mail?!
Deltakere: Terje
Jonny
Alf Den tredje mann